De avonturen van Marije deel 2 In Country Training - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Marije Langstraat - WaarBenJij.nu De avonturen van Marije deel 2 In Country Training - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Marije Langstraat - WaarBenJij.nu

De avonturen van Marije deel 2 In Country Training

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

13 Februari 2013 | Malawi, Nsanje

Hallo allemaal.

De hoogste tijd voor een up-date :-)

Ondertussen zit ik nu al in Nsanje, maar ik zal eerst nog even terug gaan naar vorige week.

De trainings week was leuk, gezellig, vermoeiend, leerzaam en soms nog best wel verassend. Overdag hadden we van 8 uur in de ochtend tot 6 uur in de avond les en training in allerlei dingen. Van de Malawiaanse politiek, corruptie, cultuur en tradities tot de agenda en policies van VSO, hoe je geld kon reimbursen, veiligheids instructies, health instructions, nog een medical check, leren gebruik te maken van het openbaar vervoer en ga zo maar door. En Chichewa les… op zich heel leuk, en we (Doris, Imelda, Brenda (3 filipijnse vrouwen), Freddy (Indonesier), Frank (Duitser), Chris (Oegandees) en ik) waren in het begin ook heel erg enthousiast.. Tot we onze lerares beter leerden kennen: Dyna. Op zich een aardige vrouw, maar ze was overduidelijk gewend om les te geven aan kinderen die geen lastige vragen stellen… En vragen beantwoorden doe je natuurlijk door iemand halverwege de vraag te onderbereken of niet te luisteren naar de vraag en steeds harder te gaan praten… Net zolang tot de vragensteller zich gewonnen geeft… Niet echt een les methode die erg populair was bij ons… Maar goed. We hebben wel wat opgestoken en natuurlijk steen en been geklaagd bij VSO :-).

’s-Avonds werden we heen en weer gesleept naar allerlei sociale evenementen. Volleybal en bier drinken in ‘the Shack’ met mede NGO’s en expats . Ik heb vrolijk mee gevolleybald, maar helaas verloren… En dat was niet mijn schuld!!! Verder nog een feestje gehad, met voornamelijk veel Filippino’s en nog wat andere nationaliteiten (onder andere een Brit). En tja. Wat gebeurt er met Aziaten en feestjes?? Karaoke!!!!! Haha. Ik heb een zeer dappere poging gewaagd en ondanks het missen van mijn halve tekst (iets met een te snelle tekst (Fast car van Tracy Chapman) en een lachstuip….), toch 1 van de hoogste scores van de avond gehaald :-D.

Op donderdag middag kregen we de volgende opdracht: Pak vanaf het hotel de minibus naar de 2e hands markt in old town, koop daar iets en kom weer terug binnen 2 uur. Succes!!! Eeeehhhh. Oke!!. Dus wij met zijn 6-en (Frank was een week voor ons aangekomen en wist de weg al wel) op weg. Heel veel lol (in de minibus: Er kan nog meeeeer bij. Vol is niet vol!!!! En ik ben duidelijk te lang, want ik stootte mijn hoofd tegen het dak :-s). In 1 keer goed aangekomen in Old town, wat wel een beetje een schok was… Het is de armste markt van de stad en lijkt op een krottenwijk, met mensen die zich in de naastgelegen rivier tussen het afval wassen, veel bedelaars, mensen in lompen, straatschoffies en noem maar op… Daar wat rondgestruind, winkeltjes bekeken, wat inkopen gedaan (geen 2e hands) en toch wel veel lol gehad. En toen weer in de chaos terug naar het hotel waar we keurig op de minuut goed aankwamen. Mission accomplished!!!

Vrijdag kwamen onze employers aan en hebben we nog anderhalve dag gezamenlijk training gehad. Vooral weer cultuurverschillen, begeleiding en management en het opzetten van een werkplan. Zaterdagmiddag spullen oppikken (klamboe, waterfilter, matrassen, body-alarm, etc.) en op weg naar de placements!!!!

Wij (Victor (mijn employer), Byson (driver) en ik) zijn vrijdag middag/avond naar Blantyre gereden om daar in het super mooie Kabula lodge te overnachten en zondag ochtend (7.30 uur!!!!) verder vertrokken naar Nsanje. Daar aangekomen mijn spullen in de lodge (waar ik voorlopig logeer, ik heb nog geen eigen huis) gedumpt en Byson heeft me bij Josephine (een mede VSO-er uit Oeganda) gedumpt (vrij letterlijk…). Ik was de eerste twee dagen behoorlijk verloren (Nsanje was even een schok, maar zij en Al (Filipijnse dokter) hebben me aardig op weg geholpen (en doen dat nog steeds). Maar daarover later meer, want het stuk is zo veel te lang aan het worden!!!

Dus de volgende keer: aankomst in Nsanje en mijn eerste werkdagen. En the challenge to find food!!!!! (Cliffhanger….) Oh ja, en wat mijn opdracht nu precies is natuurlijk :-)

Doeg!!!!

PS: post en pakketten kunnen het beste naar VSO headquarters gestuurd worden. Dan zorgen zij dat het uiteindelijk bij mij terecht komt (kan even duren…). Het adres is:
VSO Malawi Programme Office
Attn Marije Langstraat (VSO Nsanje)
Private Bag B300,
Capital City
Lilongwe 3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Van februari 2013 tot februari 2014 werk ik voor de organisatie VSO in Nsanje, zuid Malawi. Hier ga ik, samen met de lokale overheid, een plan opstellen om de gevolgen van klimaatverandering te beperken en dit implementeren in het lokale beleid. Op deze site hou ik een persoonlijk dagboek bij van mijn leventje daar. Kijk ook op mijn site: www.bynatureadvies.nl

Actief sinds 07 Jan. 2013
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 45526

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 02 Februari 2014

By Nature goes Malawi

Landen bezocht: